فواید جراحی Bariatric: آیا اسیدهای صفراوی در ایجاد این فواید موثرند

22 آوریل 2014- جراحی Bariatricدارای تأثیرات مثبتی نه تنها درکاهش وزن است بلکه بر دیابت و بیماری قلبی تأثیر مثبت دارد. محققین نشان دادند که این فواید به دلیل کاهش اندازه ی معده نیست بلکه به دلیل افزایش مقدار اسیدهای  صفراوی درخون این بیماران می باشد. این یافته ها نشان می دهد، اسیدهای صفراوی می توانند هدف جدیدی برای درمان  چاقی و دیابت  باشند.

محققین آکادمی Sahlgrenska  و دانشگاه Cincinnatiنتایج تحقیق خود را  در مجله ی Natureمنتشر کردند. تحقیقات پیشین آکادمی Sahlgrenskaنشان داد جراحی Bariatricتنها درمان موثر برای چاقی و دیابت مرتبط با چاقی است. اگر چه مکانیزم هایی که موجب ایجاد این تأثیرات مثبت می شود ناشناخته مانده بود. پرفسور Fredrik Bäckhedدر همکاری با دکتر Randy Seeleyوهمکارانش دردانشگاه سینسیناتی نشان دادند که تأثیرات مثبت حاصل بعد از جراحی احتمالاً به دلیل افزایش اسیدهای صفراوی  است. دراین تحقیق بروی یک گیرنده ی اختصاصی بنام FXRتاکید شده است، این گیرنده در پیام رسانی اسیدهای  صفراوی  نقش دارد.

پرفسور Bäckhedمی گوید: دراین مطالعه مشخص گردید گیرنده ی FXRدر بروز فواید جراحی لاغری نقش اساسی دارد. این موضوع  موفقیت  بزرگی در درک چگونگی اثرگذاری این جراحی و ابداع  استراتژیهای جدید درمانی است. پرفسور Bäckhedمی افزاید: با توجه به شیوع چاقی در سراسر دنیا و به دلیل وجود عوارض جراحی، امکان انجام آن برای همه ی بیماران وجود ندارد. در آینده استراتژیهای درمانی که بر پایه ی گیرنده ی FXRانجام شود به روش درمانی مهمی تبدیل خواهد شد. بهبود  متابولیسم گلوکز درموشهای دارای ژن FXRو عدم بهبود متابولیسم گلوکز در موشهای فاقد ژن FXRکه عمل جراحی گاستروکتومی  آستین عمودی  بروی آنها انجام شده بود (80 درصد از معده ی آنها برداشته  شد) نشاندهنده ی اهمیت گیرنده ی FXRدر بروز تاثیرات مثبت این نوع جراحی است.

در این تحقیق همچنین مشخص گردید جراحی VSGبروی میکروبیوتای روده ی تأثیر دارد. درتحقیقات  قبلی پرفسور Bäckhedمشخص شده بود که فلور روده  در چاقی و دیابت تغییر می کند. یافته های جدید نشان می دهد تغییر فلور روده همراه با پیامی که از گیرنده ی FXRصادر می شود سبب بهبود متابولیسم  گلوکزمی گردد، این بدان معناست که درمانهای بعدی که بر اساس تغییر فلور روده  باشد، می تواند به درمان  دیابت  کمک کند.

منابع:

Nature, 2014; DOI: 10.1038/nature13135 http://www.sciencedaily.com/releases/2014/04/140422095919.htm

 

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا